Sabtu, 28 November 2015

Sri Lanka dan Maldives 2015 - Day 1

Maldives. Siapa tak nak pergi Maldives kan?
Alhamdulillah tahun ni kami berkesempatan untuk ke Maldives sebanyak 2 kali. Pertama kali ialah semasa recce process iaitu pada bulan April 2015 dan kali kedua bersama group pada May 2015.

Ada dua penerbangan ke Maldives dari Malaysia. Pertama ialah direct flight dari KL via Air Asia (masa kami pergi, sebenarnya ada MAS dengan Sri lankan airlines je tapi MAS dah tutup route dan AA ambik alih) dan kedua ialah dengan menaiki Sri Lanka Airlines. Tapi kalau naik SLA atau UL mesti kena transit di Colombo. Transit pun tak lama sangat. Ok ok lah tapi untuk flight balik kami nasihatkan supaya ambik transit yang lama sikit (3 - 6 jam) sebab flight kat Male airport selalu delay. Kami dah terkena. Ambik yg 1 jam punya transit pastu boom delay kat Male sejam. Sampai je Colombo, flight dah balik Malaysia. adoi.

Okay, so hari pertama recce kami kena pergi Sri Lanka dulu sebab itinerary kami memang 3 malam di Sri Lanka dan 2 malam di Maldives. So kami naik flight awal UL untuk ke Colombo. Pada pendapat saya, Sri Lanka airline ialah penerbangan yang terbaik yang pernah saya naik (buat masa sekarang.hehe). Seat luas, kapal terbang baru, makanan pun ok. Layanan pramugari dan pramugara biasa je lah kalau nak compare dengan Malaysian hospitality.

Setibanya di Bandranaike, Kami pun terus buat buat Visa kami disana. Buat on arrival je tapi kalau nak jimat boleh buat online. Murah USD5 kalau tak silap. Proses visa sekejap je sebab tak ramai orang dan kemudian kami pun cepat2 keluar sebab dah excited nak tengok Colombo. Process immigration dan beg berjalan lancar dan kami pun disambut oleh driver kami di sesampainya diarrival hall. Time kat sini kena hati2 sikit la, ramai orang akan ambil kesempatan kat kita. Saya boleh terkena pulak. haha. Ada mamat ni nak tolong2 angkat luggage pastu entah kenapa jadi kelam kabut masa tu and dia mintak duit and tunjuk warna hijau (kot) dan saya terbayar la pulak. Driver tu bila dah pergi baru cakap yang mahal sangat saya bayar. hek eleh. Patut takyah cakap la kan. Buat spoil mood je.

Sesampainya masa tu memang tengah waktu peak diorang so agak jammed la traffic. Kami dibawa menuju ofis partner kami di Colombo. Setelah meredah jammed dan sampai di sana, kami berbual dengan host kami En Barshaan untuk berbincang tentang aktiviti kami sepanjang berada di Colombo dan terus menuju ke hotel untuk check in. Hotel yang kami duduk ialah Kingsbury hotel. Gempak hotel ni. Lawa gila. Bilik dia kecik je and takde balcony tapi barang2 dia memang berkualiti. Bayangkan lah, syampu dan sabun mandi daripada Bvlgari kot. haha

Actually, ada banyak jugak gambar hotel sebenarnya tapi hilang entah ke mana. Sedih betul.
Lepas check in hotel kami pun pergi mencari makan. Maybe dah malam sikit pastu kedai tak banyak bukak. Kalau tak silap berdektan dengan hotel tu ada Chilis ke TGI tapi malas la nak makan sebab was was. So, kami pun ambik tuk tuk dan pergi mencari makan ikut driver tuktuk tu punya suggestion.
Nama restoran tu Dine-mon. Biasa2 lah lauk dia. Siap ada nasi goreng singapore lagi. haha

Lepas dinner, balik tidur lah sebab esok banyak aktiviti nak buat. See you tomorrow.